Jak w praktyce wygląda 14-dniowy okres zwrotu?

Konsumenci mają prawo do 14-dniowego okresu zwrotu zakupionych przez Internet towarów. Nie muszą przy tym podawać żadnej przyczyny. Ten termin jest określony w art. 27 Ustawy o prawach konsumenta. Budzi on jednak czasem wątpliwości co do zakresu obowiązywania.

W artykule dowiedzą się Państwo:

Zapis art 24. Ustawy o prawach konsumenta dotyczy sytuacji, w której sprzedający jest przedsiębiorcą, a nabywca konsumentem. Warto jednak podkreślić, że przedsiębiorca również może być konsumentem, a co za tym idzie - również jego obowiązuje 14-dniowy okres zwrotu - pod warunkiem że nabywa przedmioty w celu, który nie jest związany bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą.

W odróżnieniu od realizowania odstąpienia od umowy na zasadzie rękojmi, korzystając ze standardowego zwrotu w trybie 14-dniowym, nie trzeba podawać żadnej przyczyny.

Od kiedy właściwie liczyć 14 dni na zwrot zakupionego wcześniej towaru? Termin ten jest dokładnie określony w ustawie z 30 maja 2014 r. Według niej obowiązuje on od dnia, który następuje po dniu otrzymania zakupionego towaru przez klienta. Nie jest więc tak, jak mogłoby się z początku przypuszczać, że liczy się on od momentu zakupu.

Ma to swoje uzasadnienie. Termin zwrotu liczony od dnia zakupu towaru mógłby być bardzo problematyczny - zwłaszcza w przypadku, gdyby dostawa z jakiegoś powodu była opóźniona. Warto jednak zwrócić uwagę na ważny fakt, że ustawa nie określa jasno, czy termin odstąpienia od umowy rozpatrywany jest według dni roboczych, więc przyjmuje się, że chodzi o dni kalendarzowe.

Czy 14 dni na zwrot obowiązuje także w przypadku kilku partii zamówienia?

Czasem zdarza się, że zamówienie jest dostarczane partiami w różne dni. Taka sytuacja ma miejsce zazwyczaj wtedy, gdy produkty producenta, które Państwo zamówili, są dostępne w magazynach w różnych miastach - np. taśmy malarskie będą w magazynie w Bydgoszczy, a pianka polietylenowa i etykiety termiczne - w Poznaniu. 14 dni na zwrot - jak liczyć w takim przypadku? Wówczas termin liczony jest od momentu otrzymania przez Państwa ostatniej części zakupionych produktów.

Zwrot w ciągu 14 dni - przykład

Jeżeli złożą Państwo zamówienie przez internet 11 października, to przesyłka powinna dotrzeć 13 października. Termin na zwrot zakupionych towarów liczony jest od 14 października - czyli od kolejnego dnia po odebraniu przesyłki. W praktyce ostatni dzień na zwrot w takim przypadku przypada na 27 października.

Od momentu złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy mają Państwo 14 dni na faktyczny zwrot zakupionych towarów do sklepu. Wysłanie przez konsumenta wiadomości lub wypełnienie formularza jest równoznaczne z otrzymaniem przez osobę sprzedającą tego oświadczenia. Nie może on zatem narzucić z góry formy, w jakiej klient miałby złożyć to oświadczenie.

Przed dokonaniem zwrotu warto zapoznać się jednak z zasadami, które panują w danej firmie. Niektóre sklepy mają wydłużony czas na oddanie zakupionych rzeczy - np. do 30 dni, a nawet do 100. Jest to kwestia indywidualna, ustalana przez konkretne podmioty.

Zarówno klienci, jak i sprzedawcy powinni respektować ustawowy 14-dniowy zwrot towarów. Przedsiębiorca powinien zwrócić nabywcy pieniądze niezwłocznie i nie później niż zwrot do 14 dni od momentu otrzymania oświadczenia sporządzonego przez konsumenta.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Śledź nas na Facebooku