Mimo że firmy kurierskie robią wszystko, by paczki dotarły do odbiorców w nienaruszonym stanie, czasem zdarza się, że przychodzą one w jakiś sposób uszkodzone - zwłaszcza, gdy zamówione przedmioty albo ich opakowania są delikatne i podatne na usterki. Mogą się Państwo zastanawiać, co zrobić w takiej sytuacji?
W artykule dowiedzą się Państwo:
- Kiedy najlepiej sprawdzić, czy przesyłka jest uszkodzona?
- Jak postępować w przypadku otrzymania uszkodzonej przesyłki?
- Czy można zgłosić reklamację i odzyskać pieniądze?
- Jak zgłosić uszkodzoną paczkę DPD?
Uszkodzona przesyłka? Warto sprawdzić jej stan już przy odbiorze
Często zdarza się tak, że odbieramy przesyłkę i nie zwracamy uwagi na to, w jakim jest stanie - zarówno, gdy wyciągamy ją z paczkomatu, jak i wtedy, gdy zostaje nam ona przekazana przez kuriera - czy to w foliopaku, czy też w kopercie bąbelkowej. Warto jednak zweryfikować jej stan od razu, jeszcze przy kurierze, ponieważ dzięki temu niezwłocznie będą Państwo mogli zgłosić mu problem. Warto przyjrzeć się czy paczka nie była wcześniej otwierana, czy nie ma mocnych wgnieceń i czy nie wygląda, jakby ktoś ją przepakował. Uszkodzenia mogą być efektem nie tylko nieodpowiedniego transportu, ale też nieuwagi podczas procesu sortowania.
Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że nie każda paczka, która posiada niepokojące ślady i nadszarpnięte kartony do pakowania będzie miała zniszczoną zawartość, dlatego, jeżeli chcemy sprawdzić, czy wszystko jest z nią w porządku, warto poprosić kuriera, aby zaczekał i był obecny przy weryfikowaniu stanu zamówionych rzeczy. Do momentu wydania paczki adresatowi, za jej stan odpowiada firma kurierska. Jeżeli okaże się, że zawartość uległa zniszczeniu, kurier będzie mógł to od razu potwierdzić. Wówczas podpisuje się z nim tzw. protokół szkody odnośnie do uszkodzonej przesyłki. To w nim należy opisać dokładnie, co zostało zniszczone i w jaki sposób. To ważne, bo taki protokół stanowi podstawę do złożenia reklamacji.
Nie zawsze kurier będzie mógł być obecny przy weryfikowaniu przesyłki. W takim przypadku dobrze jest poprosić go o to, aby zaznaczył w protokole odbioru, że mają Państwo wątpliwości co do stanu zawartości paczki i zgłaszają państwo uszkodzenie opakowania. W kolejnym kroku mogą Państwo zadzwonić na infolinię danego przewoźnika, aby zgłosić uszkodzenie paczki. Wówczas zostanie ustalony termin, w którym odwiedzi Państwa kurier, aby sporządzić wymagany protokół uszkodzeń. Jeżeli przesyłka jest widocznie uszkodzona, warto poczekać z jej otwarciem do jego przyjazdu. W takim przypadku nie powinno być wątpliwości co do zachowania niezbędnych procedur. Jeśli kurier odmówi obecności podczas odpakowywania zawartości przesyłki, można odmówić jej przyjęcia.
Uszkodzony towar po rozpakowaniu? Kiedy można złożyć reklamację?
Mimo uszkodzonego opakowania zawartość może być bez zarzutu. Jeżeli jednak będzie naruszona, wówczas muszą Państwo sporządzić z kurierem protokół uszkodzeń. Należy dokładnie wypełnić formularz. Jest to niezbędne, aby podjąć kolejne kroki w celu uzyskania zwrotu pieniędzy.
Prawo do reklamacji ma zarówno adresat, jak i nadawca. Może być ona złożona wtedy, gdy odbiorca nie przyjął jeszcze listu przewozowego albo wówczas, gdy odebrał przesyłkę. Nadawca może zgłosić reklamację wtedy, gdy odbiorca zrzeknie się prawa do dochodzenia roszczeń.
Co zrobić, gdy sprzedawca wysłał uszkodzony towar?
Czasem może nam się zdarzyć przykra niespodzianka. Odbieramy paczkę, która wydaje nam się całkiem w porządku, ale po otwarciu okazuje się, że sprzedawca wysłał uszkodzony towar. Takie sytuacje dotyczą najczęściej przedmiotów szczególnie delikatnych, na przykład tych, które są zrobione ze szkła - nawet mimo obecności wypełniaczy do paczek. Podobnie w przypadku sprzętów elektronicznych, a nawet elementów wyposażenia mieszkania. Czasem szczególna ostrożność i odpowiednie oznaczenie przesyłki nie wystarczą. W niektórych przypadkach nie trzeba wiele - wystarczy lekki nacisk albo słabe wstrząśnięcie, aby produkt uległ zniszczeniu.
Istnieją procedury, które są odpowiedzią na takie właśnie sytuacje, gdy zakupiony towar jest uszkodzony. Do 7 dni od dostarczenia do Państwa przesyłki można zgłaszać jeszcze uwagi i zastrzeżenia. Można to zrobić poprzez kontakt z biurem obsługi klienta danej firmy kurierskiej, a następnie uzupełnić i podpisać oświadczenie, które zostanie dostarczone oraz odebrane przez kuriera.
Proces rozpatrywania sprawy może różnić się w zależności od przewoźnika, dlatego warto wcześniej zapoznać się z zasadami, które obowiązują w firmie kurierskiej, która Państwa interesuje. W wielu firmach możliwe jest złożenie reklamacji dotyczącej towarów o wartości do 1000 zł poprzez drogę elektroniczną. Jeżeli uszkodzona zawartość przesyłki przekracza tę kwotę, wówczas należy zgłosić ją listownie. W reklamacji należy opisać sytuację, dołączyć sporządzony protokół i kopię paragonu (lub faktury). Warto jak najszybciej zapoznać się z zasadami obowiązującymi w danej firmie, ponieważ w niektórych przypadkach mają państwo jedynie 7 dni na zgłoszenie reklamacji, a w innych jest to nawet rok.
Uszkodzoną paczkę warto zgłosić nie tylko u firmy kurierskiej, ale i w sklepie, w którym dokonali Państwo zakupu. W zależności od polityki firmy czasem można liczyć na nowy produkt, który wysyłany jest w ramach rekompensaty albo na wymianę uszkodzonej rzeczy.
Jak zgłosić uszkodzoną paczkę w DPD?
Skorzystali Państwo z usług DPD? Uszkodzona paczka została dostarczona właśnie dzięki ich usługom? W przypadku tego przewoźnika podczas zgłaszania reklamacji należy wybrać jeden z dwóch sposobów. Jedną z opcji jest wypełnienie formularza, który znajdą Państwo na stronie internetowej przewoźnika, a drugą - forma papierowa. Aby sfinalizować zgłoszenie, niezbędne jest załączenie protokołu nadania/listu przewozowego, formularza reklamacyjnego wygenerowanego z poziomu formularza zgłoszenia reklamacyjnego, protokół szkody spisany razem z kurierem, a także potwierdzenie wartości przesyłki. Wówczas uszkodzona przesyłka kurierska DPD zostanie poddana reklamacji.
Uszkodzona paczka zgłoszona. Co dalej?
Na rozpatrzenie zgłoszonej reklamacji mogą Państwo czekać nawet do 90 dni, choć często sprawa rozwiązywana jest szybciej. Jeżeli nie zostanie ona rozpatrzona zgodnie z oczekiwaniami, można wejść na drogę sądową, jednak należy pamiętać, że roszczenia dotyczące odszkodowań przedawniają się po roku. Z tego powodu warto najpierw napisać odwołanie od decyzji i zgłosić prośbę o ponowne rozpatrzenie reklamacji.